Tunne brändisi

Jokaisella yrityksellä on brändi. Se ei ole pelkkä logo, slogan tai visuaalinen ilme, vaan mielensisäinen kokonaiskokemus, joka syntyy ja vahvistuu kaikissa kontaktipisteissä yrityksen kanssa. 

Vaikka subjektiivista mielikuvaa on vaikea hallita, on siihen olemassa kuitenkin selkeä työkalu - brändityö. Jotta yrityksenne voisi systemaattisesti toimia brändinsä mukaisesti, on sen ensin käännettävä katse itseensä. Keitä me aidosti olemme?

Vahva brändi syntyy sisältä päin

Brändi-identiteetti on sisäisesti koettu, organisaatiokulttuurin vahvistama ja yhteisten arvojen siivittämä yrityksen omakuva. Miksi olemme olemassa? Mitkä ovat meille tärkeimmät arvot, joiden mukaan haluamme toimia? Miten kohtaamme toisemme ja asiakkaamme? Mihin suuntaan haluamme yhdessä kehittyä? Keskeistä on, että työntekijät tuntevat brändin omakseen ja haluavat olla osa sitä. Näin brändi-identiteetistä muodostuu luontainen osa yrityskulttuuria, joka näkyy niin positiivisena työntekijä- kuin asiakaskokemuksenakin. Asiakkaan näkökulmasta brändikuva vahvistuu, kun brändin ydin toistuu luontevasti kaikissa kohtaamisissa.

Brändimielikuva vai brändikuva?

Termejä käytetään usein synonyymeinä, mutta käytännössä niissä on kuitenkin selkeä ero. Vaikuttava brändityö aikaansaa haluttuja mielikuvia, jotka brändikuva lunastaa konkreettisina kokemuksina.

Brändin ja maineenhallinnan kannalta pahin kompastuskivi on luoda päälleliimattuja mielikuvia, jotka eivät vastaa todellisuutta. Näin voi epähuomiossa käydä silloin, jos yritys ei ole riittävän selvillä omasta brändistään. Yhteisen suunnan puuttuessa viestintä voi olla irrallista ja aiheuttaa pahimmillaan ristiriitaisia asiakaskokemuksia. Brändin pitää siis pystyä lunastamaan antamansa mielikuva jokaisessa kontaktipisteessä. Oli kyse sitten ovimatosta, lehtimainoksesta, nettisivuista, asiakaspalvelusta tai somevideosta.

Aito asiakasarvo

Tunne brändisi - tunne asiakkaasi. Yhtä tärkeää kuin yrityksen oman brändi-identiteetin tunnistaminen, on tuntea asiakkaansa ja heidän tarpeensa. Keitä asiakkaamme ovat? Mitä he arvostavat? Ydinkysymys on, minkälaista lisäarvoa yritys voi heille tuottaa. Asiakasymmärryksen syventäminen ja oivaltavan insightin löytyminen onkin avainasemassa puhuttelevan brändin rakentamisessa.

Kaiken keskiössä on tunne

Onnistunut brändityö nivoo siis yhteen yrityksen arvot, mission & vision, strategian, erottautumistekijät sekä syvän asiakasymmärryksen. Kirkastetun brändin avulla on hyvä luoda selkeät suuntaviivat markkinoinnin ja viestinnän avuksi, niin tarinoiden kuin niitä tukevien kuva- ja videotuotantojenkin osalta. Ja mikä onkaan ihmisistä kiehtovampaa, kuin tarinat! Brändiviestinnän tärkein tehtävä on kertoa tunteita herättävää ja samaistuttavaa tositarinaa, johon halutaan kuulua - työntekijänä, asiakkaana tai sidosryhmänä.

Joten…

Tunne brändisi. Tunne asiakkaasi. Tunne.

Brändityön ytimessä viestinnän erityisasiantuntija, brändistrategisti Kaisu Nikki.

Tarvitseeko yrityksesi apua brändityössä? Autamme mielellämme!





Seuraava
Seuraava

Kuukauden projektiesittely — MTK x Perttu Hyvärinen